מדריך הלכתי לחג הפורים - כולל חבד

מדריך הלכתי לחג הפורים

0ראשי

חג הפורים שמגיע אלינו מלא במצוות, ובעיקר מוקף כולו בצדקה: החל מ"מחצית השקל" בתענית אסתר, ועד מתנות לאביונים בו ביום ולבני ירושלים (כמו גם למי שלא הספיק) בשושן פורים.

הנה הדברים שחשוב לזכור כדי לבצע את המצוות הללו באופן הראוי והמהודר ביותר.

 

מחצית השקל

מי נותן?

כל אחד ואחד מבני הבית מחויב במצווה זו.

כמה צריך לתת?

הסכום שיש לתת עבור כל אחד מבני הבית הינו 3 מחציות מהמטבע המקובל באותה המדינה. כך למשל, הגרים בארץ ישראל יתנו 1.5 ש"ח (שהן 3 מחציות משקל) כפול מספר הנפשות בבית, ולעומתם מי שמתגורר בפריז למשל, יתן עבור כל נפש סכום של יורו וחצי. יש שמהדרים לתת את שווי מחצית השקל מכסף עבור כל נפש, שכיום הינו כ-30 שקלים.

האם ניתן לתת מכספי מעשרות?

מצוות מחצית השקל הינה מצווה לעצמה ואין לתתה מכספי מעשרות. בכל מקרה, הדבר נוגע אך ורק לשיעור שבו מחויבים, אך אם מישהו רוצה להדר ולתת יותר מסכום זה – את התוספת ניתן להפריש מכספי מעשרות.

 

מתנות לאביונים

מי נותן?

גם מצוות מתנות לאביונים הינה חיוב אישי של כל אחד מבני הבית – מבוגרים וכן ילדים שהגיעו לגיל חינוך.

כמה צריך לתת?

ראשית, את כל הסכומים יש להכפיל ב-2 מכיוון שיש לתת מתנות ל-2 אביונים – אחת לכל אביון.

הסכום המינימלי הוא פרוטה לכל עני (עקרונית, גם 10 אגורות נחשבות פרוטה), ויש האומרים שהסכום המינימלי הוא כשיעור 3 פעמים "כביצה" לחם (שקל אחד יכול להספיק לצורך זה). יש האומרים שהסכום מעט יותר גבוה, וצריך להספיק לרכישת מנת מזון אחת (למשל – כריך או מנת פלאפל).  מדובר על ממוצע של כ-15 ₪ למנה, וניתן לברר בכל חנות את העלות הבסיסית של מנה. בכל מקרה, מי שמצבו דחוק יכול לצאת ידי חובה בוודאות גם בשיעור הנמוך ביותר.

למשל: במשפחה בת 4 נפשות יש לתת לכל הפחות 20 אגורות עבור כל נפש, ויחד – 80 אגורות, ובשיעור הגבוה – 30 ש"ח עבור כל נפש ויחד 120 שקלים.

האם ניתן לתת מכספי מעשרות?

גם מצוות מתנות לאביונים היא חיוב בפני עצמו ואין לתת כסף זה מכספי מעשרות. כל סכום נוסף שנותנים מעבר לשיעור החיוב, אפשרי לתת מכספי מעשרות בוודאות.

בספרי ההלכה ובשיחות רבות של הרבי, מובא כי חשוב להקפיד במצוות מתנות לאביונים יותר מבשאר מצוות הפורים, משום שבכך משמחים את לבם של העניים ומזכים גם אותם בכל מצוות החג!

 

ככה מהדרים בצדקה!

ניתן לקיים את מצוות מחצית השקל ומתנות לאביונים בתרומה לקופת כולל חב"ד צפת, המסייעת למאות משפחות "בו ביום" בחג הפורים ובשושן פורים וכן לאורך השנה. הקופה, שנוסדה ע"י רבותינו נשיאינו, מעבירה את התרומות במלואן למשפחות ובאופן מכובד – כדי שלא לבייש.

 

תרמו עכשיו – למהדרין מן המהדרין! >>

מוזמנים לעקוב אחרינו ולהישאר מעודכנים

העברה בנקאית:
על שם כולל חב"ד צפת
בנק פועלי אגודת ישראל (52)
סניף חיפה (187)
מס' חשבון: 574538

04-6999696

בנק הדואר
על שם כולל חב"ד צפת
מס' ח-ן 4497217

כמו כן, ניתן לשלוח תרומות בדואר ל:
כולל חב"ד צפת
קרית חב"ד 221/28, ת.ד. 6194
צפת 13410

עזרו לעוד אדם ושתפו:

אולי גם יעניין אתכם:

המדריך לחג הפסח!

צוות כולל חב"ד צפת ערך רשימה מלאה המבוססת על ניסיון של עשרות פסחים, במשפחות צעירות וותיקות – והוא מפיץ אותה לתועלת הציבור.

לזה לא ציפיתם

את הסצנה הזו רואים בכל בית לפני פסח, או שאולי לא בדיוק?… הכי טוב לצפות ולגלות לבד >>

תָּפְרוּ לִי בֶּגֶד עִם כִּיסִים

לכבוד חג הפסח מכירה נוספת מבית 'כולל חב"ד'. השבוע התקיימה מכירת ענק של בגדי ילדים לחג, מבחר בגדי ילדים וילדות, חליפות, שמלות, כיפות, נעליים ועוד.. הכל במקום אחד! באיכות הגבוהה ביותר. במחירים מוזלים במיוחד לחג הפסח.

תפריט נגישות

השותפים שלנו נשארים מעודכנים

בואו והשארו מעודכנים בכל מה שקורה, מבטיחים שיהיה מעניין!