מערכת המגע
נכתב ע"י אורית רודריג,
מנטורית להתפתחות ומטפלת בפלדנקרייז במרכז מבט
ההתפתחות התקינה של מערכת המגע עם מערכות נוספות
כמו מערכת שיווי משקל, מערכת הראייה, תורמות לביסוס כישורי למידה
(כגון: תיאום בין עין-יד בגזירה, השחלה וכו') ולאיזון גופני ונפשי.
ישנם ילדים שלהם יש קשיים בוויסות חושי, לדוגמא: רגישות יתר למגע.
חשיפה למרקמים בגיל ינקות תסייע למנוע בעיות עתידיות.
סימנים לרגישות יתר:
בינקות – הימנעות מהכנסת חפצים לפה, בכיינות יתר, חוסר שקט מוטורי.
הרתעות ממגע בפנים, תגובות רתיעה בעת רחיצת הפנים והגוף.
חוסר הנאה ממגע פיזי כמו חיבוק, ליטוף, נשיקה ומגע יד על הכתף.
בגיל הרך – תגובה קשה למצבים הקשורים במגע: התלבשות, תספורת, רחיצה וגזיזת ציפורניים.
הרתעות כאשר עומדים בקרבתם, לעיתים העדפה להתבודד.
התנגדות ללבישת בגדים מצמר, בגדים עם תפרים או תוויות.
הימנעות מעיסוק עם חומרים: חול, צבעי אצבעות, פלסטלינה, דבק וכדו'
הימנעות מללכת יחף, במיוחד על דשא וחול.
קשיים בריכוז וקשב כתוצאה מחיפוש דרכים להתגוננות ממגע ומעיסוק עם חומרים.
חוסר איזון במערכת המגע יכול לפגוע בכישורים החברתיים, ביכולת המוטורית ועלול להוביל למצבי תסכול וכעס. בתור הורים מטפלים יש לנו את היכולת ליצור איזון במערכת משמעותית זו.בסדנאות אנו חושפים את התינוקות למרקמים שונים, האם/המטפלת לומדת סוגי מגע שונים שאותם תוכל להעניק לתינוק ועל ידם לפתח אצלו מודעות לגופו, מה שיוביל לפעילות מוטורית נכונה (גסה/עדינה), לביטחון עצמי, לשמחה ועוד.